Medicijnen

Tijdens de zwangerschap moet je zorgvuldig zijn met het gebruik van medicijnen. Sommige stoffen hebben namelijk al vroeg in de zwangerschap invloed op de ontwikkeling van de baby. Vertel je verloskundige welke medicijnen je gebruikt. Het is ook nuttig om de apotheek te zeggen dat je zwanger bent.
Bij pijnklachten kun je paracetamol gebruiken. In de bijsluiter staat altijd hoeveel je mag gebruiken. Denk ook na over andere methoden om pijn te verminderen, bijvoorbeeld rust nemen/slapen/vroeg naar bed. Overleg bij regelmatig gebruik van paracetamol met je verloskundige en/of huisarts.
Gebruik andere pijnstillers alleen na overleg met je huisarts. Een verdoving voor een behandeling door de tandarts is geen probleem.
Vertel je (huis)arts (ook de tandarts) dat je zwanger bent.

SSRI’s (antidepressiva)

Ben je zwanger en gebruik je antidepressiva, dan kun je hier niet zomaar mee stoppen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor jou en de baby. De depressie kan terugkomen. Een depressie tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op een vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Na de bevalling maken depressieve vrouwen vaak moeilijker contact met hun baby. Ook hebben zij een grotere kans op een post partum depressie. Antidepressiva geven een kleine kans op een bloeding tijdens de bevalling. Daar zijn verloskundigen en gynaecologen alert op. Gelukkig is zo'n bloeding vaak goed onder controle te krijgen. De risico's wegen dan ook niet op tegen de gevolgen die het stoppen met het medicijngebruik heeft voor jou én de baby.