Hielprik

In de eerste week na de geboorte van jullie baby nemen we enkele druppels bloed af uit de hiel van jullie baby. In een laboratorium wordt het bloed van de hielprik onderzocht op verschillende ziektes: een ziekte van de schildklier, een ziekte van de bijnier, erfelijke vorm van bloedarmoede (sikkelcelziekte en thalassemie), taaislijmziekte (cystic fibrosis) en een aantal stofwisselingsziekten.

Een snelle opsporing van deze ziektes kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van jullie baby voorkomen of beperken. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen, bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet.

Dragerschap sikkelcelziekte

De uitslag van de hielprik kan zijn dat jullie baby niet ziek is, maar wel drager is van sikkelcelziekte. Als blijkt dat een kind drager is van een ziekte, betekent dit dat minstens één van beide ouders ook drager is.
Dragers hebben de ziekte zelf niet en kunnen de ziekte ook nooit krijgen. Wij vragen voor we prikken of je op de hoogte gebracht wil worden als jullie kind drager blijkt van sikkelcelziekte, je hebt het recht het niet te weten.

Uitslag van de hielprik

Als de uitslag van het bloedonderzoek goed is, ontvang je geen bericht. Als je binnen vier weken na de hielprik geen bericht hebt ontvangen, is de uitslag goed.
Als er een afwijkende uitslag is gevonden, ontvang je wel bericht over de uitslag. Jullie huisarts neemt in dat geval zo snel mogelijk contact op. De huisarts zal jullie onder andere vertellen over de mogelijkheden van vervolgonderzoek.

Deelname hielprik is vrijwillig en kosteloos