Pijnstilling

Je lichaam reageert meteen op bevallingspijn door zelf pijnstillers aan te maken. Dat zijn de zogeheten endorfines. De endorfines zorgen ervoor dat je minder pijn voelt. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen. Zonder medicijnen.

Zoek afleiding

Let tijdens de eerste weeën nog niet teveel op de pijn. De weeën zijn dan meestal nog goed te verdragen. Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar je mee bezig bent. Zoek afleiding.

Probeer te ontspannen

Het is spannend om te bevallen. Probeer je echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt je gespannen. Door die spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten.

Mentaal en lichamelijk ontspannen kan ook door middel van:

• Massage
  • Yoga
  • Hypnose
  • Geurkaarsen of geurolie

Massage. Je spieren ontspannen en je voelt je kalmer. Het leidt af van de pijn en voorkomt dat je spieren verkrampen.

Yoga. Je doet dan oefeningen om je spieren te ontspannen of om je ademhaling rustig te laten zijn, of oefeningen waarbij je je moet concentreren. Door de ontspanning voel je je prettiger en minder angstig. Hierdoor kun je beter omgaan met de pijn.

Hypnose. Hypnose geeft een diepe ontspanning.

Geurkaarsen of geurolie. Creëer voor jezelf een sfeer waar jij je ontspannen en comfortabel bij voelt. Wil je geurkaarsen of geurolie gebruiken? Wat je ook doet, doe het als jij je er comfortabel bij voelt.

Rust uit tussen de weeën

Tussen de weeën door heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Let op dat je niet verkrampt of je adem inhoudt als de pijn er weer aan komt. Probeer alle spanning los te laten en blijf rustig ademhalen. Dan voel je de pijn minder.

Concentreer op je ademhaling

Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen.

Zorg dat je het lekker warm hebt

Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als je ligt, kun je warmwaterzakken bij je buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.